سفر به بازار کاپالی چارشی
نوشته شده توسط : enitour

بازار کاپالی چارشی همانند یک حلزون عظیم جسته با حدود ۶۰ سرای و بیش از سه هزار مغازه قدیمی ترین و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که در مرکز استانبول واقع شده است . بازار سرپوشیده متعلق به قرن پانزدهم بوده و اطراف آن با دیوار محصور و سقف آن نیز با تعدادی گنبد پوشیده شده .

 

 

سپس در قرون بعد نیز سقف کوچه های تازه تاسیس نیز پوشانیده شده و بصورت یک مرکز خرید و فروش در آمده است . این بازار به عنوان یکی از مرکز خرید های سرپوشیده شناخته شده در یک مایلی غرب سلطان احمد است و محصولاتی نظیر فروش فرش وقالی و پوشاک و کارهای دستی و هنری و شطرنجی ، رستوران ها ، کافه ها و مساجد زیادی در این بازار دیده می شود . بازار سنتی کاپالی چارشی که دومین مرکز خرید مهم ترکیه و قدیمی ترین بازار سنتی ترکیه میباشد تماما سرپوشیده می باشد و از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است و یکی از دیدنی های استانبول محسوب می شود .


Grand Bazaar یکی از مراکز خرید استانبول است که متعلق به قرن پانزدهم بوده و اطراف آن با دیوار محصور و سقف آن نیز با تعدادی گنبد پوشیده شده و در بین دو بنای تاریخی ساخته شده است کاپالی چارشی (بازار بزرگ) از اواسط قرن پنجم میلادی و در زمان محمد فاتح ساخته شد و پس از آن به قبله خریداران مبدل شده است ، آنچه ابتدا انباری کوچک (بدستن) بود، به بازاری پربار با تجاری که هر گونه کالایی ، از فرش تا زیره ، را عرضه می‌کردند ، مبدل شد . دکان‌داران بازار آن را سرپوشیده کردند تا تجارت بدون توجه به اوضاع آب و هوا ادامه یابد . سامانه‌ای از دروازه‌های قفل‌شو نیز فراهم گردید تا این شهر کوچک را در شب‌ها قرق کند . سابقا” در اینجا در هر کوچه (سرای) یک صنف مشغول به کار بوده است که تولیدات دستی تحت کنترل شدید و احترام به اخلاق و عرف تجاری بسیار رایج بوده است . در خیابان اصلی بازار ، اکثرا” جواهر فروشان و در بازار کناری آن نیز طلا فروشان حضور دارند. امکانات خرید و فروش برای گروههای توریستی که به استانبول سفر میکنند ، در مدخل ورودی بازار ساخته شده است . بازار سرپوشیده در تمامی ساعات کاری روز در حال فعالیت می باشد . کسبه ، گردشگران را با اصرار فراوان به دکانهای خویش دعوت می کنند .

 

در کنار قالی های دستبافت و جواهرات ، محصولات نقره کار دست ترکها نیز موجود می باشد همچنین دیگر هدایای مسی و برنز نیز با محصولات تزئینی برای فروش موجود می باشند . همچنین میتوان از آثار موجود در بازار به سرامیک پوست و چرم نیز اشاره کرد . برای رفتن به این بازار نیز باید به میدان بیازیت بروید ؛ یکی از ورودی های اصلی بازار در داخل میدان بیازیت قرار دارد . فروشگاه‌های توریست‌ها که اشیاء تزئینی می‌فروشند اطراف خیابان اصلی بازار را احاطه کرده‌اند ، اما اگر پا به خیابان‌های پشتی بگذارید استانبولی‌هایی را خواهید دید که در حال خرید پارچه ، فرش ، گردنبند طلا و چشم نظر هستند . در ورودی بازار مغازه های بزرگ و مدرنی قرار دارد که اکثر محصولات صادراتی ترکیه را به مشتریان عرضه می کند. قالی های دست بافت و جواهرات سنتی ترکیه از جمله محصولاتی هستند که عرضه میشوند . این گونه محصولات با شناسنامه اصلی و مورد تایید می باشند که بطور تضمینی برای گردشگران تور استانبول به هر نقطه دنیا به درخواست مشتری فرستاده می شوند . مانند سایر بازارهای سنتی چانه زدن در این بازار استانبول هم مرسوم است .

 




:: برچسب‌ها: ترکیه , استانبول , گردشگری , تور استانبول ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: